tirsdag den 4. november 2008

SPICE UP YOUR MIND

Tidligere har vi excelleret i både køns- og finanspolitiske indlæg her på bloggen, så nu er tiden naturligvis kommet til en integrationspolitisk post.

På en dag hvor USA formentligt får sin første sorte præsident, kan jeg nemlig ikke lade være med at føle mig tynget af både dårlig samvittig- og snæversynethed, når jeg kaster et blik på min krydderihylde.

For i lyset af de amerikanske vælgeres åbenhed står det mig pludseligt lysende klart, at den lille pose med hvid peber i mit køkken rent faktisk er et vidnesbyrd om denne signaturs latente racisme.

Det hvide peber tjener jo udelukkende til at forhindre sorte, forstyrrende og fremmedartede elementer i at besudle de fine, hvide og ariske saucer, som vi alle tilbereder fra tid til anden.

Når man først betragter hvid peber i dette perspektiv, er der ikke længere tale om et uskyldigt krydderi, der blot giver måltidet dets sidste pift. Nej, hvid peber er pludseligt den primære årsag til dårlig smag i munden.

Men nu må det være slut.

Derfor vil jeg også rydde alvorligt op på min krydderihylde, alt imens amerikanerne ”vote’r for change”. Dernæst vil jeg se frem til, at et visionært firma sender sort salt (tilsat jod) i handlen.

Indtil da må jeg nøjes med at cementere min gode vilje og politiske korrekthed ved udelukkende at spise hvid sovs, hvis den er fregnet.

3 kommentarer:

Julie Hornbek Toft sagde ...

Den semiotiske peber?
Ligesom dåseananas once were den eksotiske warrior i gryderetten eller pizzaen, så vil også peberens betydning ændre sig (vil vove den påsantd, at ananas er ikke længere udtryk for kosmopolitisk eller kulturradikal sult/mæthed).
Læn du dig roligt op ad din krydderihylde og vent på en gråtonet nybølge, hvor ingen længere interesserer sig for noget så simpelt som sort/hvidt eller fregner eller ej.

lesfleursdumal sagde ...

Du har ret. Ananasen er efterhånden et noget udkogt symbol på gastronomisk udsyn. Men jeg tror dog stadig, at vi i Politiken+segmentet endnu bilder os selv ind, at også ananas har en effekt – så længe de blot er fairtrade.

Unknown sagde ...

jeg elsker politisk ukorrekthed, så jeg giver den gas med hvid peber resten af mit liv.
hvid peber er mildere end sort peber (noget med modningen), og jeg har lige læst en totalt åndssvag naturmedicin-hjemmeside, der siger, at sort peber ikke har nogen naturmedicinsk virkning, mens hvid peber er kredsløbsstimulerende.

hilsen elisa
http://ohcarolinewhy.blogg.se