torsdag den 16. oktober 2008

tjener, der er en ubekendt i min salat

Jeg plejer at købe mine avocadoer hos grønthandleren, men efter et par dage hvor udsvingene i dagsprisen var så voldsomme, at selv C20-indekset virkede mere stabilt, købte jeg forleden tre avocadoer i mit supermarked.

På emballagen var følgende ligning skrevet/afbilledet:
avocado + fantasi = avocadosalat [illustreret med et billede af salatblade, hvorpå der sporadisk var lagt skiver af avocado].

Kigger man nærmere på denne ligning og praktiserer lidt ensbetydende regning, får man dette overraskende facit:

fantasi = salatblade.

Et yderst opsigtsvækkende resultat, må jeg nok have lov at mene.
Men måske er det bare konsekvensen af at regne med ’letfordærvelige faktorer’?

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Da jeg forleden havde en lignende samtale om et lignende tema på lignende facon (alt i alt lignende), ser jeg det som min pligt også her at komme med en lille revidering af den fremsatte antagelse. For mig at se, jeg har nemlig selv set den omtalte emballage, er der nemlig ikke tale om:

avocado + fantasi = avocado (+) salat, men i stedet
avocado + fantasi = avocado (x) salat.

Dermed er det heller ikke muligt at reducere udtrykket til fantasi = salatblade.

lesfleursdumal sagde ...

Din indsigtsfulde revidering er nu ført til protokols og vil blive gjort til genstand for supplerende beregninger ved først komne lejlighed.

Jeg påtænker derfor at forelægge problematikken for nogle af de mange opvakte tænkere, der spenderer deres tid på Polisens agora.

På den vis skulle det blive os muligt at kortlægge, om visse af ovenstående matematisk antagelser slægter sofismen på. Derefter skulle bemeldte tvist om, hvorvidt avocadosalat er at betragte som en sum eller et produkt, forhåbentligt kunne bilægges.